Trg bana Jelačića 5, 40323 Prelog

Search
Close this search box.

Preporuke za zaštitu od velikih vrućina

Državni hidrometeorološki zavod upozorava na opasnost od toplinskog vala u sljedeća četiri dana. Kako se narednih dana, ali i nadalje u ljetnim mjesecima očekuju opasnosti od toplinskih udara Zavod za javno zdravstvo Međimurske županije savjetuje građanima kako da se zaštite od velikih vrućina.

Cijelo vrijeme dok traju velike vrućine potrebno je pridržavati se navedenih preporuka lokalnih zdravstvenih ustanova.

Rashladite svoj dom
Rashladite prostor u kojem živite. Mjerite sobnu temperaturu između 8 i 10 sati, u 13 sati i noću nakon 22 sata. Idealno bi bilo sobnu temperaturu držati ispod 32°C danju i ispod 24°C noću. To je posebno važno za djecu ili za osobe starije od 60 godina te one koji imaju kronične zdravstvene probleme. Za rashlađivanje doma koristite hladniji noćni zrak te otvorite sve prozore ili rolete tijekom noći i ranih jutarnjih sati kada je vanjska temperatura niža.
Smanjite količinu vrućeg zraka unutar stana ili kuće. Danju zatvorite prozore i rolete , naročito one koji su okrenuti prema suncu. Zatvorite sva umjetna svijetla i što je više moguće električnih uređaja.
Stavite zaslone, draperije, tende na prozore koji dobivaju jutarnje ili popodnevno sunce. Objesite mokre ručnike kako bi rashladili zrak u prostoriji. No, nemojte zaboraviti da se time povećava vlažnost. Ako imate uređaj za rashlađivanje (air-conditioning) zatvorite vrata i prozore kako ne bi trošili više energije nego što je potrebno. Električni ventilatori mogu pružiti olakšanje i osvježenje, ali ako je temperatura iznad 35 ˚C neće spriječiti bolesti vezane uz velike vrućine. Važno je piti dovoljno tekućine.

Klonite se vrućine

Sklonite se u najhladniju prostoriju Vašeg stana ili kuće, posebno noću. Ako Vaš dom ne možete držati hladnim, provedite 2-3 sata dnevno u hladnom prostoru (npr. javna zgrada koja je hlađena).

Izbjegavajte izlazak u najtoplijem dijelu dana. Također, izbjegavajte naporan fizički rad. Ako morate naporno raditi činite to u najhladnije doba dana, što je obično u jutro između 4 i 7 sati. Potražite sjenu. Ne ostavljajte djecu ili životinje u parkiranom vozilu.

Rashladite tijelo i pijte dovoljno tekućine
Tuširajte se ili kupajte u mlakoj vodi, a druga je mogućnost zamatanje u hladne mokre ručnike, hladiti se mokrom spužvom, kupke za noge, itd. Nosite laganu široku svijetlu odjeću od prirodnih materijala. Ako idete van stavite šešir širokog oboda ili kapu i sunčane naočale. Koristite laganu posteljinu, plahte, po mogućnosti, bez jastuka kako bi izbjegli akumulaciju topline. Pijte redovito i izbjegavajte alkohol i napitke s previše kofeina i šećera. Jedite češće male obroke. Izbjegavajte hranu bogatu bjelančevinama.

Pomognite drugima
Posjetite obitelj, prijatelje i susjede koji većinu vremena provode sami. Osjetljive osobe mogle bi zatrebati pomoć tijekom vrućih dana. Razgovarajte o toplinskom udaru s Vašom obitelji. S obzirom na svoje zdravstveno stanje i aktivnosti svaki član obitelji treba znati koje mjere zaštite mora poduzeti. Ako je netko koga poznajete pod rizikom, pomognite mu da dobije savjet i podršku. Starije osobe i bolesnike koji žive sami treba posjetiti barem jednom dnevno. Ako uzimaju lijekove, provjerite s liječnikom koji ih liječi kakav utjecaj ti lijekovi mogu imati na termoregulaciju i ravnotežu tekućine u tijelu. Položite tečaj prve pomoći kako bi naučili što poduzeti u slučaju toplinskog udara i ostalih hitnih stanja. Svatko mora znati kako reagirati.

Ako imate zdravstvene probleme držite lijekove na temperaturi do 25˚C ili u hladnjaku (pročitajte upute o skladištenju lijeka u uputi o lijeku). Ako imate neku kroničnu bolest ili uzimate više lijekova, tražite savjet liječnika. Ukoliko se osjećate loše, ako imate vrtoglavicu, slabost, nemoć, tjeskobu ili ste izrazito žedni i imate jaku glavobolju; što prije otiđite u hladniji prostor i mjerite temperaturu također zatražite pomoć kod liječnika. Popijte vodu ili voćni sok da nadoknadite tekućinu. Smirite se i legnite u rashlađenu prostoriju ako imate bolne grčeve, najčešće u nogama, rukama ili trbuhu, često nakon provedenog rada ili vježbe u vrlo vrućem vremenu, pijte tekućinu koja sadrži elektrolite, a u slučaju da grčevi ostanu prisutni duže od jednog sata potrebna je medicinska pomoć. Savjetujte se s liječnikom u slučaju drugih tegoba ili ako opisane tegobe duže traju.

Ako neki član Vaše obitelji ili osobe kojima pomažete imaju vruću suhu kožu ili delirij (nerazumno razgovaraju i nemirni su), grčeve ili su bez svijesti odmah zovite liječnika ili hitnu pomoć. Dok čekate  pomoć smjestite osobu u hladnu prostoriju u vodoravan položaj, podignute joj noge i kukove, odstranite odjeću i počnite s vanjskim hlađenjem, kao što su hladni oblozi na vrat, pazuhe i prepone uz ventilator i špricanje kože vodom temperature 25–30˚C. Mjerite temperaturu tijela. Nemojte dati acetilsalicilnu kiselinu ili paracetamol. Osobe bez svijesti postavite u bočni ležeći položaj.

Podijeli:

Pošaljite nam vijest

Dragi naš slušatelju, ovo je tvoja prilika da postaneš naš reporter-suradnik! 🙂

Naš e-mail: radio@studiom.hr čeka tvoju poruku – pošalji nam zanimljivost iz svog mjesta, zabilježi događaj mobitelom ili fotoaparatom, a javiti nam se možeš i na našem Facebook profilu.

Najzanimljivije vijesti/dojave/fotografije objavit ćemo na našem portalu www.studiom.hr i društvenim mrežama te u radijskom programu.

*Slanjem vijesti ili fotografije dajete privolu da Studio M smije koristiti za unos u zbirku osobnih podataka i njihovo obrađivanje, a sa svrhom objave na portalu www.studiom.hr ili društvenim mrežama radija Studio M, kao i u radijskom programu.